Mama, wanneer mag ik naar school? Pap, waarom mag ik nu geen tv kijken? Waarom kunnen we niet naar het zwembad? IK VERVEEL ME!!! Het is alweer de vierde dag dat de kinderen thuis zijn. Het dagelijks leven ziet er voor ons allen anders uit. Hier kunnen gezellige momenten uit voortkomen, maar ook momenten van stress, ruzies, angst en onzekerheid. Hoe kun je escalaties voorkomen? Hoe houd je het gezellig thuis? Vandaag hebben we aandacht voor het voorkomen van escalaties.

Het is keihard werken voor ouders; voor de kinderen zorgen, boodschappen doen, schoonmaken, werk uitvoeren, koken, wassen, ruzies oplossen, nieuws volgen en ga zo maar door. Dit verdient ten eerste een groot compliment voor alle ouders die op dagen zoals deze keihard werken! Middels het ABC-schema kan worden gekeken hoe ouders aan de voorkant (A) escalaties kunnen voorkomen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan! En tegelijkertijd in tijden als deze heel belangrijk.

1. Op internet zijn verschillende voorbeelden te vinden van dagstructuren; op gezette tijden eten, schoolwerk maken, ontspanning en spel (alleen en samen). Structuur is helpend voor zowel ouders als kinderen; zij weten waar ze aan toe zijn en onze kinderen zijn een soortgelijke structuur ook gewend op de opvang of op school. Ondersteunde materialen als pictogrammen (internet of samen knutselen) en kookwekkers (kookwekker - Hema 5 euro - geeft een rode kleur om de tijd te duiden) kunnen handige middelen zijn om de structuur aan te houden.

2. Erken de gevoelens die er zijn. Zeg bijvoorbeeld: ‘Jij vindt het jammer dat je nu niet tv mag kijken. Dat begrijp ik.’ Maak bijvoorbeeld een afspraak wanneer dit wel mag en help je kind herinneren aan het dagprogramma.

3. Heb oog voor alle positieve dingen die je kind laat zien. Laat hij inzet zien voor zijn schoolwerk, kan hij al even alleen spelen, helpt hij mee in het huishouden, maakt hij grapjes of heeft hij een goed spelidee? Complimenteer hem daarvoor!

4. Noem concreet gedrag wat je wil zien bij je kind, dus bijvoorbeeld: ‘Ik wil dat je in huis rolt met de bal’ i.p.v.: ‘Niet gooien.’ Stel de grens op een rustige en duidelijke toon; gebruik korte zinnen.

5. Laat je kind regie ervaren door te kiezen uit twee keuzes die jij geeft: ‘Ga je met het lego spelen of aan tafel knutselen?’

6. Bij twee volwassenen in huis, maak afspraken met elkaar; wie werkt wanneer? Op welke momenten lossen jullie elkaar af? Wat doe je als je het zat bent?

7. Alleen maar binnen leidt in ieder gezin tot escalatie. Ga lekker naar buiten om te bewegen; voetballen, fietsen, verstoppertje in de tuin of een picknick op het balkon.

8. Wees niet te streng voor jezelf; iets meer schermtijd is toegestaan om het vol te houden.

9. Evalueer in de avond met een andere volwassene, indien een escalatie zich heeft voorgedaan, of en hoe er bij jou als ouder invloed zit om dit te voorkomen.

10. Tot slot, wees ook een beetje lief voor jezelf. Geef jezelf en elkaar een compliment; wat was fijn vandaag? Wat ging er goed? Wat viel er mee? Want immers, wat je aandacht geeft, groeit!

Uiteraard valt niet iedere escalatie te voorkomen. Heb jij een goede tip om een escalatie te voorkomen? Deel deze met andere ouders. Lees ook, hoe vertel ik mijn kinderen over het Corona-Virus?