Een boost zelfvertrouwen
Verhaal van een jeugdzorgwerker | 10 november 2022

Naast mij zit de pedagogisch medewerker van de peuterspeelzaal. Ze zit met haar handen in het haar en vol twijfel over hoe ze Demi (2,5 jaar) kan helpen. Demi komt al drie maanden naar de speelzaal en het lukt niet om afscheid van haar moeder, Jana te nemen. Ze hebben samen van alles geprobeerd met als resultaat dat Demi een uurtje aanwezig is vergezeld door haar moeder. Vanuit mijn rol bij Alert 4 You* ben ik gevraagd om mee te kijken.
De pedagogisch medewerkers weten niet goed hoe ze het voor elkaar kunnen krijgen om Demi gerust te stellen en het vertrouwen te geven dat mama haar weer op komt halen. De standaard ‘tricks’ blijken niet te werken. Jana weet ook niet hoe dit verder moet en is vooral bang dat als ze weg gaat, Demi zal huilen tot ze terug komt en dit haar schade toe zou kunnen brengen.
Hoe geven we dit meisje vertrouwen?
Ik schuif aan en kijk wat er tussen de pedagogisch medewerker en Demi gebeurt, wat er tussen Demi en Jana gebeurt en wat er tussen de pedagogisch medewerker en Jana gebeurt. We proberen wat te forceren om te zien hoe een ieder reageert. Ik vraag Jana om even naar het toilet te lopen. Demi merkt direct dat haar moeder wegloopt, waarna Jana haar uitlegt dat ze naar het toilet gaat en weer terug komt. Demi huilt bij de deur. De medewerker loopt naar haar toe en wil haar afleiden door haar speelgoed te laten zien. Tevergeefs, Demi blijft huilen tot haar moeder terug is. Er volgt een gesprek tussen Jana, de pedagogisch medewerker en mij. Jana vraag hoe ze zich op moet stellen als ze in de groep is: ‘Negeer ik haar? Of ga ik juist op haar in?’ De medewerker van de speelzaal zoekt naar hoe ze Demi vertrouwen kan geven.
Eigen rol pakken
We spreken af dat ieder zijn eigen rol pakt. De pedagogisch medewerker is de pedagogisch medewerker en regelt dus de groepszaken met Demi. Zij helpt Demi met het kiezen van speelgoed, het aantrekken van haar jas als ze naar buiten gaan, het verschonen van haar luier en bijvoorbeeld het openen van haar fruitbakje. Maar ook troost ze haar als ze huilt en staat ze stil bij wat er gebeurd is en hoe dit voor Demi zal zijn. Dit alles dichtbij en vanuit de overtuiging: ik ben er voor jou. Moeder is moeder. Ze ziet haar kind, is trots, glimlacht, geeft complimenten aan Demi als ze iets wil laten zien en helpt haar op weg als de medewerker haar bij haar vandaan haalt om verder te spelen of om aan tafel te gaan.
Boost zelfvertrouwen
Twee weken later gaan we het afscheid aan. ‘We’ omdat we met z’n allen vol verwachting hopen dat het lukt om Demi afscheid te laten nemen van haar moeder. Jana gaat, Demi huilt, de pedagogisch medewerker troost en Demi laat zich troosten waarna ze besluit om te gaan spelen. Na krap een uur is Jana terug op de groep. Trots op haar dochter en trots op zichzelf. Dit geeft haar een boost zelfvertrouwen. Die boost zelfvertrouwen voelen de pedagogisch medewerkers ook. Het is gelukt, dit kunnen wij aan! Het geeft ze vertrouwen voor de toekomst, vertrouwen in hun kunnen en vertrouwen in het belang van samenwerken. Ook na een korte periode van ziek zijn en na de kerstvakantie komt Demi zonder problemen naar de peuterspeelzaal. Ze rent nu zelfs naar binnen, vergeet haar jas op te hangen en raakt al aan het spelen. Demi voelt de boost zelfvertrouwen die ze gekregen heeft ook nu ze haar moeder een klein beetje meer durft los te laten.
Trots op deze samenwerking
En ik, ik voel het ook. Trots en zelfvertrouwen. Trots op de pedagogisch medewerkers die hard gewerkt hebben aan het winnen van vertrouwen en de samenwerking met Jana. Trots op Jana en Demi die genoeg reden hadden om elkaar niet los te laten, maar dit toch gedaan hebben en nu ieder een eigen stukje leven op kunnen pakken. Demi op de speelzaal en moeder met het voornemen en de ruimte om mogelijk een studie op te pakken.
Deze blog werd geschreven door Jojanneke, jeugdzorgwerker en coach bij Alert 4 You. Omwille van de privacy zijn de namen gefingeerd en enkele essentiële kenmerken aangepast.
Foto: ©Cardea ter illustratie. Dit zijn niet de hulpverlener en/of de kind(eren) uit het verhaal.
Lees meer
* * Alert 4 You is een vorm van samenwerking, waarbij experts vanuit jeugdhulp zorgen voor kennisoverdracht naar en coaching op de werkplek van pedagogisch medewerkers in de kinderopvang.