Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Samenwerken aan een kansrijke toekomst

Interview | Een interview met onze bestuurder Ria van der Plas en teammanager Mijke Smit

Mijke en Ria: “Supporters zijn vrijwilligers die iets willen betekenen voor gezinnen, kinderen en jongeren” (Tekst en foto: Jan van der Sluis voor Leids Nieuwsblad)

LEIDEN - Cardea (specialistische jeugdhulp) heeft in Leiden en directe omgeving zo’n 1500 cliënten in begeleiding (en in totaal zo’n 3000 in heel Holland Rijnland en de Rijnstreek). Die cliënten zijn kinderen, jonge mensen van 0 tot 27 jaar én, indien aanwezig, de gezinnen waarin zij leven. Cardea is een tweedelijnsvoorziening: je kunt je er niet zelf aanmelden, je wordt ernaartoe doorverwezen. Dat betekent vaak dat de aan te pakken problemen complexer zijn.

“De ontwikkeling van kinderen stagneert en gezinnen hebben problemen bij opvoeden. En de redenen daarvoor zijn heel wisselend. In ons werk komen we ook allerlei onderliggende maatschappelijke problemen tegen.” Wat Cardea ook signaleerde is dat kinderen met een breed, levendig netwerk het sneller (zelf) redden dan degenen zonder die hulp van hun omgeving. Zulke sociale contacten voegen iets toe aan de professionele begeleiding. Uit die gedachte zijn nu de Supporters voortgekomen.

“Supporters zijn vrijwilligers met wisselende vaardigheden, met wisselende inzet, met wisselende interesses en mogelijkheden”, vertellen Mijke Smit (teammanager) en Ria van der Plas (bestuurder). “Het is maatwerk. Je kunt je aanmelden, waarna wij beoordelen hoe en waar we je kunnen gebruiken. Niet iedereen is geschikt, want de cliënten vragen wel wat van je. Maar ook belangrijk: jij moet passen bij de cliënt. Die moet een klik voelen. Maatwerk dus.” Dat maatwerk kan heel gevarieerd zijn. “Een jongen helpen een sportvereniging te vinden en daar zijn draai te vinden. Een kind eens per twee weken naar zijn ouders brengen voor bezoek. Maar ook helpen laminaat leggen, (samen) koken of wandelen.” Het zijn voorbeelden uit de praktijk. Want de Supporters bestaan misschien pas kort, toch zijn er al een vijftal geslaagde koppelingen gemaakt.

“Je moet wel goed voorbereid zijn”, zegt Smit. “Vandaar dat we zelf Supporters selecteren, maar ook training en ondersteuning bieden. Hoe ga je om met een intens verdrietig kind? Er is ook altijd een professionele achterwacht bereikbaar voor het geval iets escaleert of je ergens niet goed raad mee weet.” Dat klinkt allemaal ernstig en zwaar, maar, legt Van der Plas uit: “Het gaat vooral om steun die in voorbije tijden door de omgeving van een kind werd gegeven, het netwerk waarop je kon terugvallen. Het is te betreuren dat we dat nu kunstmatig moeten doen.”

De Supporters passen naadloos in een groter plaatje, waarin (hulpverlenings)organisaties signaleren dat de samenleving fragmenteert en daartegen wat proberen te doen; ook als het niet hun kerntaak is. Aanmelden kan via supporters@cardea.nl.