De cliëntenraad van Cardea bestaat uit ouders en jongeren die client zijn bij Cardea. Zij behartigt de belangen van alle cliënten. Hun stem is belangrijk omdat zij als geen ander weten waar het om draait bij de hulpverlening. Of het nu gaat over de inrichting van de gebouwen, het verbeteren van de hulp of de koers van de organisatie. De cliëntenraad praat en denkt mee over alle zaken die voor cliënten en de kwaliteit van de hulpverlening belangrijk zijn.

Waarom een cliëntenraad?

De cliëntenraad vertegenwoordigt de kinderen, jongeren en ouders die cliënt zijn bij Cardea. Zij adviseert over zaken die belangrijk zijn voor die cliënten en komt op voor de (wettelijk geregelde) rechten van de cliënt. In de Jeugdwet staat dat iedere  hulpverleningsinstantie een cliëntenraad moet hebben en welke rechten een cliëntenraad heeft. De cliëntenraad is dus een officieel orgaan met wettelijke bevoegdheden.

Wat doet de cliëntenraad?

De cliëntenraad oefent invloed uit op de kwaliteit van de hulpverlening door mee te praten over het beleid van Cardea en directie en de bestuurder te adviseren. De raad zet thema’s op de agenda die voor cliënten belangrijk zijn, zoals kwaliteit en verbetering van de hulpverlening, privacy, bejegening en participatie van jongeren en ouders in de hulpverlening, De cliëntenraad maakt problemen binnen de organisatie bespreekbaar en is niet bang een kritisch geluid te laten horen. De cliëntenraad komt minimaal vier keer per jaar bijeen.

Wat doet de cliëntenraad niet?

Voor persoonlijke klachten over de hulpverlening van Cardea kun je niet bij de cliëntenraad terecht. Daarvoor is de klachtenprocedure en de onafhankelijke vertrouwenspersoon.

Contact met de cliëntenraad

Wil je lid worden, meer weten of iemand spreken van de cliëntenraad? Stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De voorzitter neemt dan contact met je op. Ook als je je mening wilt geven over het beleid van Cardea, kun je de Cliëntenraad benaderen.